ŠKOLNÍ ROK 2024/2025
HALLOWEENSKÉ DOPOLEDNE
RANNÍ ÚKOL S RODIČI
MEDVĚD, ZAJÍC, VLK A LIŠKA PO LESE SI BĚHAJÍ..
PODZIMNÍ VÝLET ZA ZVÍŘÁTKY
ZDRAVÍ A MOJE TĚLO
"Moje tělo, tvoje tělo, není co by neumělo, já to umím, ty
taky, tělo dělá zázraky."
Během prvních dvou týdnů v měsíci říjnu 2024 se děti z naší třídy Sovičky seznamovaly s lidským tělem, byly vedeny k uvědomění si vlastního těla, jeho částí, funkcí, kostry a orgánů. Dále si rozvinuly poznatky o smyslech a smyslových orgánech. Povídali jsme si o tom, jak se cítíme v nemoci a jak své zdraví chránit. Děti s přihlédnutím k jejich věku pojmenovávaly jednotlivé části těla, některé orgány a jejich funkce. Naučily se rozlišovat, co tělu prospívá a co mu škodí. Získaly povědomí o významu zdravé výživy.
Soustředěně vyslechly pohádku "O Otesánkovi", dokázaly zodpovědět otázky o zdraví, o zdravých a nezdravých potravinách. Při realizaci projektu byly využívány především metody prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte. Zpívaly s pohybem: "Hlava, ramena, kolena, palce", naučily se píseň: "Moje tělo", zahrály pohybovou hru: "Mrkvička", podle vzoru vybarvovaly lidské orgány, nalepovaly zdravé potraviny, pokusily se uhádnout všemi smysly ovoce, zeleninu. Cvičily pro zdraví, obkreslovaly tělo kamaráda, seznamovaly se s pohybovými říkankami, dolepovaly pracovní list - smysly na obličej.
Největší radost a prožitek měly děti z námětových her:"Na ordinaci lékaře", kdy se střídaly ve vedoucích rolích lékaře a zdravotní sestry, zahrály si na maminky, tatínky, pacienty atd. Popisovaly obrazový materiál zdravotních ordinací v nemocnici - ordinace lékaře, lékařská pohotovost, zubní ordinace, operační sál. Samy popisovaly své zážitky z návštěv dětského lékaře.
Poděkování patří rodičům, že nás zásobili zdravotnickým materiálem a pomůckami, které mohly děti využít při společných hrách. Hry tak byly pro děti velmi zajímavé, prožívaly je s nadšením.
RAJČE, CELER, ŘEDKVIČKA...
Ať se nám tu pěkně daří, celý rok a nejen v září...
ŠKOLNÍ ROK 2023/2024
VÝLET DO ZOO
PROJEKTOVÝ DEN: DESETIBOJ
„Každý správný indián teepee postaví si sám...“
V měsíci červnu se děti z 6. třídy – Sovičky seznamovaly s koloběhěm vody v přírodě,s mapou světa, se světadíly, exotickými zvířaty a kde žijí lidé. Povídali jsme si o tom, kde pojedeme o prázdninách, zda prožijeme léto u moře, na přehradě, u rybníka, řeky, na horách, jaké zážitky nás čekají, kterým nebezpečím budeme předcházet. V týdnu od 17.6.2024 děti načerpaly informace o životě indiánů v indiánském kmeni, kde lidé žili v souladu s přírodou. Hlavním cílem bylo seznamování dětí se způsobem života jiných kultur, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách, rozvoj řečových schopností, komunikativních dovedností a tvořivosti, posilování smyslového vnímání a především získání citového prožitku a utvrzení se v pocitu sounáležitosti se světem, přírodou a lidmi. Rozhovory nad obrazovým materiálem indiánů a indiánské vesnice si osvojily elementární poznatky o neznámém prostředí, o odlišnostech jiné společenské kultury, rozvinuly námětové hry: „Na indiány“ – načerpaly informace ze života indiánského kmene – bydleli v teepee, starali se o udržení ohně, lovili zvířata pro svoji obživu, děti vyráběly indiánské čelenky, zdobily pírka ornamenty, vyjadřovaly svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech – výtvarných, hudebních a pohybových. Spolupracovaly ve skupině, rozlišovaly a pojmenovaly barvy a barevné odstíny, sladily pohyb se zpěvem. Ve středu 19.6. prožily děti dopoledne v přírodě jako indiáni, vymýšlely indiánská jména, vytvářely mapu pro indiány – lepily teepee a cestičku z přírodních materiálů, při tanci si zazpívaly indiánskou píseň: „Héja, hejaheja“, stavěly obydlí pro zvířátka, zahrály pohybovou hru: „Na ochranu“ – každé dítě drželo v ruce barevné peříčko, pohybovaly se v prostoru, na pokyn: „Červené ke žlutým“ – se musely spojit, motivací byla ochrana před kroužícím dravcem. Perníčky byly dětem velkou odměnou. Poděkování patří rodičům za zhotovení krásných indiánských kostýmů, díky kterým se děti mohly ztotožnit s indiány a lépe vnímat jejich život.
RANNÍ ÚKOL
DUHOVÝ DEN
„Povím Vám příběh kratičký o cestě vodní kapičky……“
Dne 13.6.2024 se děti na 6. třídě – Sovičky sešly v barvách duhy. Duhovému dni předcházelo prohloubení vědomostí dětí o naší planetě Zemi, o jednotlivých světadílech, jejich názvech a charakteristických znacích, seznámily se s koloběhem vody v přírodě, kde se voda nachází, jakou barvou je označena na mapě světa, děti vyhledávaly moře a oceány, jezera, řeky apod. Vytvořily si povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, s planetou Zemí. Výtvarně ztvárnily koloběh vody v přírodě, barvami malovaly duhu, její bary se naučily pojmenovat. V prostoru herny jsme si pohybově ztvárnili cestu vodní kapičky pomocí říkanky: „Povím Vám příběh kratičký o cestě vodní kapičky…..“ Děti rozlišovaly směry a vzdálenosti, orientovaly se v prostoru, jak koluje voda v přírodě, koloběh vody dokázaly ukázat a popsat také na obrázku pomocí šipek. Soustředěně vyslechly pohádku „O dešťové kapičce“, co prožila dívenka Majka s kapičkou, kolik toho taková dešťová kapka zažije. Proplula velikou řekou od pramene až k moři, omývala pláže tropických ostrovů, letěla v mracích nad oceánem, jako vločka sněhu se snesla do vysokých hor, kde ji děti zabalily do sněhuláka, jako krystalek ledu plula s velikou krou až k severnímu pólu, viděla spoustu měst, zemí a kontinentů, svezla se na ocasu obrovského tygra, který ji setřel z orosené trávy. Na duhovém dni se děti seznámily s říkankou: „Duha“ – „Jiřík kouká na oblohu, z dálky vidí velkou duhu,….“. Vyráběly slunce a mrak z mačkaných barevných papírů, v prostoru herny vytvářely velkou duhu na koberci, do barevných kroužků umísťovaly předměty určené barvy, účastnily se pokusu s barvami, zapouštění barev, rozpíjení barev a vytváření barevných odstínů, účastnily se soutěží s barevnými kruhy, zatančily podle písní Míši Růžičkové: „Na rovníku – hurá prší“, „Duha“. Dokáží zodpovědět otázky: kdo vodu potřebuje k životu, jaká je voda, jak vzniká duha, dozvěděly se, že s pomocí slunečního světla, které se odráží na vodních kapkách. Kvíz: „Voda, voděnka“ byl pro děti velmi zajímavý, odpovídaly na otázky – jaká voda je v rybníku, řece, jakou chuť má moře, když voda zmrzne, na co se promění, co se z vody vyrábí, doma z vodovodu teče voda…., kde je nejvíce vody, apod. Dnešní den prožily děti s radostí, upevnily si své rozumové schopnosti z oblasti koloběhu vody v přírodě a vzniku duhy na obloze. Největší radost měly z pohybu při tanci a se soutěží s barevnými kruhy.
VÝLET DO KOUPARKU
DOMÁCÍ A HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA
VELIKONOČNÍ TVOŘENÍ
TVARY KOLEM NÁS
PRAVIDELNÉ NÁVŠTĚVY SOLNÉ JESKYNĚ
DNESKA MÁME VELKÝ BÁL, HURÁÁÁ, JE TU KARNEVAL!
Z POHÁDKY DO POHÁDKY
RANNÍ ÚKOL S RODIČI-MALOVÁNÍ POHÁDKOVÝCH POSTAV
LEDOVÉ KRÁLOVSTVÍ
Koncem ledna jsme se přenesli do Ledového království, s předlohou pohádky Hanse Christiana Andersena: „Sněhová královna“.
Zaměřili jsme se na rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností – vnímání, porozumění, naslouchání, na rozvoj komunikativních dovedností, představivosti a fantazie. Děti se seznámily s dějem pohádky, s hlavními hrdiny, králem, královnou, dcerami Annou, Elsou, která pomocí kletby ovládá zimu a led. Pod nátlakem neovládne svoji moc, utíká pryč z království Arendelle na Severní horu, kde si z ledu postaví vlastní zámek. Při pátrání po své sestře se Anna seznamuje s horalem Kristoffem, sobem Svenem a mluvícím sněhulákem Olaffem. Celý příběh se opírá o sesterskou lásku, negativní postava – princ Hans, se projevuje až na konci příběhu. Elsa zjišťuje, že sesterská láska je nade vše, moc ledového kouzla mizí a do Arendelle se vrací léto.
Děti si zatančily na královském plese, kouzlily magickou mocí jako Elsa Ledové království podle písně: „Najednou“, překonávaly moře po zamrzlých ledových krách, nalepovaly princezny podle velikosti, Olaffy podle číselné řady, tvořily barevné odstíny vloček, procvičily si vnímání a postřeh vyhledáváním odlišného obrázku (co je vzhůru nohama), rozfoukávaly slánkou barvy – magií Elsy, z krabic vytvářely království Arendelle a Ledové království, určovaly kladné a záporné hrdiny pohádky, jejich charakterové vlastnosti, rozvinuly námětové hry v Ledovém království, královskou hostinu, vybíraly barvy bílé a modré, určovaly barevné odstíny. Pohádkovou atmosféru umocnily převleky jednotlivých hrdinů, které dětem zajistili rodiče a tím zdokonalili atmosféru našeho Ledového království.
POHÁDKOVÉ TVOŘENÍ S RODIČI
SEVERNÍ LEDOVÝ PÓL
Seznámení se životem eskymáků na Severním ledovém pólu- ledová krajina- obydlí, rybolov, potrava, oděvy, dopravní prostředky- psí spřežení, sáně
- využití digitechnologie- sledování dokumentu ze života eskymáků- vcítění se do těžkých klimatických podmínek života eskymáků
- práce s mapou světa- vyhledávání Severního a Jižního ledového pólu, zvířat, která zde žijí
- výtvarné znázornění polární záře
- výroba ledních medvědů, tučňáků
- vytvoření prostorové stavby- Severní ledový pól
- plošné lepení Severního ledového pólu ve dvou skupinách
TLAPKOVÁ PATROLA ZACHRAŇUJE
Seznámení se zimními sporty- bezpečností na horách pomocí pohádky tlapková patrola.
- seznámení se jmény pejsků a jejich profesí
-prostorové tvoření ski areálu- sportovci- lyžaři, snowbordisté, lanová dráha…
-vysvětlení dětem, co je náplní práce horských a leteckých záchranářů.
RANNÍ ÚKOL S RODIČI
VZAL VRABEČEK NA TANEČEK SÝKORKU...
Seznámit se s jednotlivými druhy ptáčků- péče v zimě, krmení na krmítku, zvuky
- rytmizace a melodizace
- dramatická hra na ptáčky- zařadit se zvukově do své skupiny
- pracovní list- poznávaní barev
- určování prostorových vztahů- umístění ptáčků- nahoře, dole, vpravo, vlevo, uprostřed..
- barevné ztvárnění ptáčka- lepení semínek
- procvičení grafomotoriky- znázornění letu ptáčka na tabuli-rovná, mírně klikatá, klikatá
SVĚTÝLKA, STROMEČEK, CUKROVÍ,
JAKÉ JSOU SVÁTKY, KDO TO VÍ?
SPORTOVNÍ DOPOLEDNE S MIKULÁŠEM
RANNÍ ÚKOL S RODIČI
NEJLEPŠÍ SBĚRAČI KAŠTANŮ
USPÁVÁNÍ BROUČKŮ
ČLOVĚK, TEN MÁ SMYSLŮ PĚT,
ZNÁM JE VŠECHNY NAZPAMĚŤ...
STRAŠIDELNĚ-ZÁBAVNÉ DOPOLEDNE PLNÉ ÚKOLŮ
Děkujeme mamince od Timiho za upečení výborných halloweenských sušenek.
Všem moc chutnaly.
HALLOWEENSKÁ CESTA
Dne 25.10. 2023 se děti z 6. třídy- SOVIČKY od rána připravovaly na halloweenské odpoledne pečením halloweenských muffinů. Děti si samostatně sypaly ingredience do mísy, zadělávaly, míchaly těsto a nakonec barevně ozdobily. Rodiče si pak přišli užít s dětmi společné odpoledne plné úkolů na stanovištích.
Na prvním stanovišti čekala na děti popletená čarodějnice, která je prosila o pomoc, roztřídit pomíchané obrázky. Na dalším stanovišti na děti čekaly tři tajemné krabice, u kterých dětem nesměla chybět odvaha při poznávání předmětů hmatem. Naopak u třetího stanoviště na ně čekala usměvavá dýně s balonky. U čtvrtého stanoviště děti projevily odvahu a statečnost při přecházení pavoučího mostu. Poté zachraňovaly mouchu z pavučiny, kterou vložily do strašidelné ruky. Za splnění všech úkolů na děti čekala sladká odměna v podobě halloweenského strašidélka. Tímto ale zdaleka nebyl konec. Na závěr si děti tvořili se svými rodiči ozdobné dýničky, které zdobili podzimními přírodninami. Po práci si za odměnu vychutnali upečené muffiny.
Všichni jsme si halloweenské odpoledne moc užili.
CHODÍ RUMCAJS PO LESE...
- Cvičení podle hudby- chůze po rohožích.
PROJEKTOVÝ DEN- LESNÍ ZVÍŘÁTKA
Projektový den na školní zahradě-plnění úkolů.
PODZIMNÍ ÚKLID ZAHRADY
Děti spolupracovaly s žáky ŽŠ Ke Studánce při společném úklidu zahrady- hrabání listí v areálu MŠ.
TIŠE, TIŠE, JEŽEK SPÍ...
Ukládání ježka ke spánku
-procvičování jemné motoriky- mačkání papírových koulí.
LISTY VZDUCHEM LÉTAJÍ, POCHYTAT SE NEDAJÍ...
-Seznamování dětí s druhy síly větru (hučí, kvílí, hvízdá, duje...) a směry větru.
- pravolevá orientace
-nahoře X dole
- Grafomotorické cvičení:
-směry větru na tabuli křídou
-na velkoformátový papír
COPAK JE TO ZA RÁNY? SLYŠÍM PADAT KAŠTANY
-Poznávání lesních stromů- přiřazování jejich plodů
-Výroba kaštanového listu- lepení, dokreslení detailů
DIVADLO ŠAMŠULA "O KOBLÍŽKOVI"
OVOCE A ZELENINA
Seznamování dětí z druhy ovoce a zeleniny
- třídění podle druhu
-počet
-barvy
PRVNÍ DNY V MATEŘSKÉ ŠKOLE
-Navazování a upevňování kamaradských vztahů.